Το πρόγραμμα «Εκσυγχρονισμός χερσαίων οδικών εμπορευματικών μεταφορών» έχει ως στόχο τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των εταιρειών χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών προσβλέποντας στην επίτευξη ποιοτικού μεταφορικού έργου με χαμηλό κόστος, τη προστασία του περιβάλλοντος μέσω της μείωσης εκπομπών ρύπων και τη μείωση κατανάλωσης καυσίμων, καθώς και στην οδική ασφάλεια.
Ολοκληρώθηκε η υποβολή προτάσεων
Η απελευθέρωση των επαγγελμάτων στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο και ειδικότερα η ψήφιση του Νόμου 3887/2010 που αφορά στη ρύθμιση θεμάτων Χερσαίων Οδικών Εμπορικών Μεταφορών, δημιουργούν ένα νέο δυναμικό περιβάλλον μέσα στο οποίο οι επαγγελματίες οδηγοί και εταιρείες χερσαίων μεταφορών καλούνται να λειτουργήσουν.
Ο εκσυγχρονισμός των εταιρειών χερσαίων μεταφορών, θα δώσει τη δυνατότητα στις συμμετέχουσες επιχειρήσεις και επαγγελματίες οδηγούς να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικότερα τις αρνητικές επιπτώσεις της οικονομικής ύφεσης καθώς και να προσαρμόζονται ταχύτερα στις αλλαγές συμπερι-φοράς των εμπορικών και καταναλωτικών συνηθειών, εξαιτίας αυτής.
Επιλέξιμες Επιχειρήσεις – Προϋποθέσεις Συμμετοχής
Επιλέξιμες προς χρηματοδότηση θεωρούνται οι ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:
Α) Υφιστάμενες Μεσαίες, Μικρές και Πολύ Μικρές επιχειρήσεις
Που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο στους τομείς αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών (διεθνών και μη) και οι οποίες ταξινομούνται στον επιλέξιμο ΚΑΔ του προγράμματος «49.4 Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης» και έχουν αρχίσει τη δραστη-ριότητά τους το αργότερο μέχρι την 31/12/2008, λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε και οι οποίες έχουν νομική μορφή όπως ορίζεται από το άρθρο 2 παρ 7α, 7β και 7γ του Νόμου 3887/2010. Σύμφωνα με το Νόμο μεταφορικές εταιρείες συνιστούν:
- Οι εμπορικές εταιρείες οποιασδήποτε μορφής, στις οποίες περιλαμβάνονται οι Ιδιότυπες Μεταφορικές Εταιρείες που πληρούν τις προϋποθέσεις του π.δ. 346/2001 (ΦΕΚ 233 Α), οι οποίες έχουν νομική προσωπικότητα και στις οποίες έχει εισφερθεί η κυριότητα ή η χρήση Φ.Δ.Χ..
- Οι ατομικές επιχειρήσεις, καθώς και οι εν κοινωνία δικαιώματος συνιδιοκτήτες Φ.Δ.Χ., που ασκούν ενιαία επιχείρηση μεταφοράς, κατά τις διατάξεις της περίπτωσης γγ’ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 383/1976 (ΦΕΚ 183 Α).
- Επιχειρήσεις ανώνυμης εταιρείας (Α.Ε.) ή εταιρείας περιορισμένης ευθύνης (Ε.Π.Ε.) με σκοπό την εκτέλεση διεθνών, εθνικών, νομαρχιακών και ειδικών μεταφορών, για μία ή περισσότερες από τις κατηγορίες αυτές. Όπου δεν προβλέπεται ειδική ρύθμιση, εφαρμόζονται οι διατάξεις του κ.ν. 2190/1920 (ΦΕΚ 37 Α) και του ν. 3190/1955 (ΦΕΚ91 Α), αντιστοίχως.
Β) Νέες και υπό σύσταση Μικρές και Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις
Ως νέες θεωρούνται οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό χώρο στους τομείς αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών (διεθνών και μη) και οι οποίες ταξινομούνται στον επιλέξιμο ΚΑΔ του προγράμματος «49.4 Οδικές μεταφορές εμπορευμάτων και υπηρεσίες μετακόμισης», έχουν αρχίσει τη δραστηριότητά τους μετά τις 31/12/2008 και μέχρι την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος και λειτουργούν αδιαλείπτως από τότε. Επιλέξιμες θεωρούνται οι εταιρίες που ορίζονται στο άρθρο 2 παρ 7α, 7β και 7γ του Νόμου 3887/2010. Για εταιρίες που ιδρύθηκαν μετά την εφαρμογή του Ν.3887/2010 (30/10/2010) επιλέξιμες θεωρούνται οι εταιρίες με νομική μορφή ΑΕ ή ΕΠΕ.
Στις υπό σύσταση επιχειρήσεις δικαίωμα συμμετοχής έχουν φυσικά πρόσωπα τα οποία έχουν κλείσει το 18ο έτος της ηλικίας τους κατά την ημερομηνία υποβολής της επενδυτικής πρότασης, τα οποία επιθυμούν να ιδρύσουν πολύ μικρές, μικρές ή μεσαίες επιχειρήσεις στους τομείς των αμιγώς χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών. Οι επιχειρήσεις αυτές θα συσταθούν μετά την ημερομηνία προκήρυξης του προγράμματος και μέχρι την πρώτη εκταμίευση και δραστηριοποιούνται στον επιλέξιμο ΚΑΔ 49.4. Βασική προϋπόθεση είναι ότι τα φυσικά πρόσωπα θα συστήσουν εταιρεία ΑΕ ή ΕΠΕ πριν την πρώτη εκταμίευση της αναλογούσας επιχορήγησης.
Επισημαίνεται ότι δεν είναι επιλέξιμες οι επιχειρήσεις δικαιόχρησης (franchising) καθώς επίσης κοινοπραξίες και αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες.
Όρια Προϋπολογισμών – Ποσοστά Χρηματοδότησης
Στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός χερσαίων εμπορευματικών οδικών μεταφορών» ενισχύονται έργα προϋπολογισμού από 30.000 μέχρι 180.000 ευρώ. Σε κάθε περίπτωση για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, το ύψος του προϋπολογισμού του επενδυτικού σχεδίου δεν δύναται να υπερβαίνει το 50% του Μέσου Όρου του Κύκλου Εργασιών της τελευταίας τριετίας (2008, 2009 και 2010) ή κατά περίπτωση διετίας.
Ισχύει ο περιορισμός του Κανόνα De minimis με όριο τις 100.000 ευρώ.
Τα ποσοστά χρηματοδότησης διαμορφώνονται ως εξής:
- 70% για το σύνολο των επιλέξιμων δαπανών εξαιρούμενης της αγοράς νέων οχημάτων.
- 35% για μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και 25% για μεσαίες επιχειρήσεις για δαπάνες αγοράς νέων οχημάτων.
Το υπόλοιπο του προϋπολογισμού πέραν της Δημόσιας Χρηματοδότησης, θα καλύπτεται με ιδιωτική συμμετοχή του δικαιούχου της ενίσχυσης η οποία αποδεικνύεται με την εξόφληση των παραστατικών. Η ιδιωτική συμμετοχή δύναται να αποτελείται από ιδία συμμετοχή των μετόχων της εταιρείας ή και τραπεζικό δανεισμό. Σε κάθε περίπτωση η ιδία συμμετοχή δεν μπορεί να είναι μικρότερη του 20% του αντίστοιχου προϋπολογισμού.
Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της επένδυσης
Η διάρκεια υλοποίησης των εγκεκριμένων έργων ορίζεται σε 18 μήνες από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης ένταξης της επιχείρησης με δυνατότητα εξάμηνης (6 ) παράτασης, εφόσον το αίτημα υποβληθεί πριν την τυπική ημερομηνία ολοκλήρωσης του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου του έργου. Κατ’ εξαίρεση δύναται να δοθεί πρόσθετη παράταση 3 μηνών μόνο σε περιπτώσεις τεκμηριωμένης ανωτέρας βίας.
Επιλέξιμες Δαπάνες
Κατά τη διαμόρφωση του συνολικού προτεινόμενου προϋπολογισμού από την επιχείρηση είναι υποχρεωτική η σύνδεση των αιτούμενων δαπανών με τις παρακάτω κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών
Ως ημερομηνία έναρξης επιλεξιμότητας των δαπανών ορίζεται η ημερομηνία ηλεκτρονικής υποβολής της αίτησης για συμμετοχή στο πρόγραμμα.
Δαπάνες με επιχορήγηση 70%
- Κτιριακές εργασίες (ανέγερση / διαμόρφωση) και χώρων συνεργείων, στάθμευσης, αποθήκευσης και συντήρησης – έως 100% στο π/υ του έργου.
- Μετασκευή οχήματος (δεν είναι επιλέξιμη η δαπάνη αγοράς δεύτερης καρότσας), εξοπλισμός φόρτωσης – εκφόρτωσης, ράφια κλπ, εξοπλισμός συνεργείου συντήρησης και επισκευής οχημάτων, εξοπλισμός πρατηρίου υγρών καυσίμων – έως 100% στο π/υ του έργου.
- Αγορά οικοπέδου – έως 10% στο π/υ του έργου.
- Δαπάνες για ΑΠΕ και εξοπλισμού εξοικονόμησης ενέργειας – έως 25% του π/υ του έργου και έως 15.000 ευρώ
- Αγορά τεχνογνωσίας, λογισμικό, πληροφοριακά συστήματα, κλπ – έως 10% του π/υ του έργου
- Δαπάνες για μετεγκατάσταση υφιστάμενων επιχειρήσεων σε ΒΙ.ΠΕ, Βιοτεχνικά Πάρκα, Δαπάνες για ενοικίαση οικοπέδου σε περιοχή εκτός ΒΙΠΕ για περίοδο ενός έτους – έως το 30% του π/υ του έργου
- Άυλες Δαπάνες (παροχή υπηρεσιών παρακολούθησης και διοίκησης έργου, εκπόνηση μελετών και ερευνών, μελέτη και πιστοποίηση συστημάτων διαχείρισης, ενέργειες προώθησης της επιχείρησης, δημιουργία διαφημιστικών φυλλαδίων. Ηλεκτρονικής σελίδας) – έως 20% του π/υ του έργου
- Για τις νέες και υπό σύσταση επιχειρήσεις καλύπτονται λειτουργικές δαπάνες (π.χ. ενοίκια, συνδρομές συντήρησης και τεχνικής υποστήριξης, δαπάνες μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών, υπηρεσίες νομικής/ διοικητικής υποστήριξης ίδρυσης νέας επιχείρησης/ αλλαγή νομικής μορφής/ αλλαγή έδρας) – έως 25% του π/υ του έργου.
Δαπάνες με επιχορήγηση 35% στις μικρές και 25% στις μεσαίες επιχειρήσεις
- Απόκτηση καινούργιων μεταφορικών οχημάτων των οποίων οι προδιαγραφές υπερβαίνουν τα κοινοτικά πρότυπα ή αυξάνουν το βαθμό προστασίας του περιβάλλοντος ελλείψει κοινοτικών προτύπων με περιβαλλοντική βελτίωση. Σημειώνεται ότι επιλέξιμες θεωρούνται οι πρόσθετες επενδυτικές δαπάνες που απαιτούνται για να επιτευχθεί υψηλότερο επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος από το επίπεδο που απαιτούν τα κοινοτικά πρότυπα. – έως 100% του π/υ του έργου.
- Δαπάνες απασχόλησης πρόσθετου προσωπικού για συνολική διάρκεια 1 έτους εργαζομένων σε μειονεκτική θέση – έως 30% του π/υ του έργου
Το γραφείο μας αναλαμβάνει…
- Ενημέρωση για τις προϋποθέσεις του προγράμματος, τις επιλέξιμες δαπάνες, τα όρια προϋπολογισμού και έλεγχο τήρησης των προϋποθέσεων.
- Εκπόνηση επενδυτικού σχεδίου, υποστήριξη οργάνωση και διοίκηση του έργου,
- Ηλεκτρονική υποβολή επενδυτικού σχεδίου.
- Υποστήριξη κατά τη διαδικασία συλλογής προσφορών.
- Σύνταξη εγχειριδίων για την ανάπτυξη, εφαρμογή και πιστοποίηση συστημάτων διαχείρισης ποιότητας που οδηγούν υποχρεωτικά σε πιστοποίηση από σχετικό διαπιστευμένο φορέα (π.χ. πρότυπα ΕΛΟΤ ΕΝ ISO της σειράς 9001 του έτους 2008, περιβαλλοντικής διαχείρισης ΕΛΟΤ ΕΝ ISO της σειράς 14001 και EMAS, HACCP, ΕΛΟΤ 1801 υγιεινή και ασφάλεια κλπ.).
- Εκπόνηση μελετών και ερευνών κάθε μορφής όπως έρευνες αγοράς, μελέτες benchmarking, οργάνωσης διοίκησης, αναδιοργάνωσης των επιμέρους λειτουργιών της επιχείρησης, ανασχεδιασμού επιχειρηματικών διαδικασιών (reengineering), τυποποίησης διαδικασιών, εκτίμησης επιχειρηματικού κινδύνου – risk analysis), marketing plan, κ.λπ.